Hae
Metallisydän

Eroon makeanhimosta!

Se hiipii kimppuun vaivihkaa päivällä ja saa tarttumaan kahvipöydässä pullasiivuun vaikka vankka päätös painonpudottamisen suhteen on tehty vasta edellisenä päivänä. Se hyökkää ruokakaupassa ja saa poimimaan kassalta vielä viimehetken ostoksena suklaapatukan, joka sitten mussutetaan salaa autossa. Illalla se väijyy sohvan takana ja valtaa mielen juuri suosikkiohjelman alkaessa… Se on makeanhimo!

makeanhimosta

Eroon makeanhimosta!
Makeanhimo on inhottava ja valitettavan tuttu vaiva kaikille, jotka yrittävät jollakin tavalla hallita syömisiään (ja myös niille, jotka eivät yritä, mutta heitähän se ei kiinnosta). Nyt käydään läpi pari helppoa keinoa joilla makeanhimosta on mahdollista päästä eroon – tai ainakin vähentää sitä.
Syö säännöllisesti ja terveellisesti
Kun ruokailujen välit pääsevät venymään liian pitkiksi, verensokeri laskee ja aiheuttaa makeanhimoa. Pidä siis huolta että syöt riittävän usein – ja mieluiten suhteellisen terveellisesti. Nyrkkisääntönä voidaan nimittäin pitää, että terveellinen ruoka pitää verensokerin tasaisempana kuin hampurilaisateriat ja limut.

Muista juoda riittävästi
Jano ei välttämättä aina tunnu janona, vaan liian vähäinen juominen päivän mittaan saattaa ilmetä erilaisina mielitekoina, myös makeanhimona. Ja tässä tapauksessa ei juomiseksi lasketa kahvikupillisia tai energiajuomia, sillä niiden sisältämä kofeiini poistaa nestettä elimistöstä. Seuraavalla kerralla makeanhimon iskiessä kokeile juoda pari lasillista vettä, se saattaa auttaa!
Etsi vaihtoehtoisia naposteltavia
Makeaan ja sokeriin voi ihan oikeasti muodostua riippuvuus. Minulle ainakin makeista herkuista muodostuu helposti tapa. Iltaisin blogiin tekstejä kirjoitellessa tekee usein mieli napostella jotain herkkuja. Itsekuri auttaa aina joskus, mutta liian usein tulee makeanhimolle annettua periksi, varsinkin kun kukaan ei ole näkemässä – Itseään kun on niin helppo huijata. Kun makealle etsii muita vaihtoehtoja, ei sitä jonkin ajan kuluttua edes tee enää mieli. Omia suosikkivaihtoehtojani ovat pilkotut porkkanat ja erityisesti Cashew-pähkinät, joiden kanssa tosin pitää olla varovainen, sillä niitä tulee helposti napsittua liikaakin 🙂

Näillä keinoilla olen ainakin itse saanut makeanhimon hallintaan. Mites teillä, onko teillä joitakin hyviä kikkoja makeanhimon voittamiseksi?

Mietin vuosia, miten se voi olla niin v*tun vaikeaa…

Olen treenannut salilla nyt yli kaksikymmentä vuotta ja siitä ajasta suurimman osan olen treenatessa pohtinut yhtä suurta kuntosalimysteeriä…

Voiko se olla niin saatanan vaikeaa laittaa ne painot takaisin paikoilleen?

Suurimman osan treenivuosistani olen treenannut yhdellä samalla salilla, itseasiassa tuolla nyttemmin jo suljetulla salilla tuli treenattua yli kymmenen vuotta. Siitä salista muodostui melkein kuin toinen koti, joskin yksi asia jaksoi vituttaa kerrasta toiseen. Se että painot jätettiin lojumaan ihan minne sattuu.

Käsipaino-alue oli aina kuin pommin jäljiltä. Siinä ei lojunut pelkästään käsipainoja, vaan kaikenmaailman roinaa levypainoista kahvakuuliin ja steppilautoihin. Käsipainolle saattoi joskus joutua etsimään paria salin toisesta päästä ja usein tuntuikin että aikaa painojen etsimiseen tuhrautui enemmän kuin itse treeniin.

vaikeaa

Ensialkuun jaksoin tuolla salilla joka kerta järjestää käsipainot telineisiin treenin aluksi, mutta ei siinä lopulta pitkään mennyt kun turhautuneena luovuin siitä puuhasta, kun seuraavana päivänä vastassa oli aina sama kaaos.

Toinen vastaava sotatoimialue oli maasteveto/kyykkypaikka. Siellä lojui lähes poikkeuksetta edellisen treenaajan käyttämät painokiekot kasoissa siinä, mihin ne tangosta oli saatu kiskottua, tai sitten tangossa purkamattomina. Oli se helvetin hienoa aloittaa oma treeni raivaamalla levypainojen keskelle tilaa että mahtuu tekemään omaa maastavetotreeniä.

Ja ei, kyse ei ollut painotelineiden puutteesta, niitä kyllä salilta löytyi. Jostain syystä useimmille treenaajille tuntui kuitenkin olevan jotenkin mahdottoman vaikeaa laittaa niitä kiekkoja telineisiin…

Ei, se ei oikeasti ole mahdotonta!

Siitä on nyt reilu kolme vuotta kun muutimme uuteen kotiin ja samalla tuli aika vaihtaa kuntosalia. Uudeksi saliksemme valikoitui kotimme lähellä oleva kuntosali, WellGo Training Center.

Ennen salin valitsemista kävimme Sarin kanssa tutustumassa WellGo:lla. Siinä kierrellessämme naureskelin itsekseni, että ei meitä varten nyt olisi sentään tarvinnut koko salia siivota. Kaikki painot oli paikoillaan, käsipainot kokojärjestyksessä ja painokiekot telineissään. koko sali oli järjestyksessä ja siisti.

Kyykkyhäkkien ympärillä tai maastavetopaikoilla ei lojunut painokiekkoja, vaan ne olivat siististi telineissä, kokojärjestyksessä. Kaltaiseni liki neuroottisen ihmisen silmä lepäsi, joskin olin varma, ettei sali olisi seuraavalla käyntikerralla enää vastaavassa kunnossa, vaan palautunut normaaliin olotilaansa.

Nyt kun on kolme vuotta treenejä takana WellGo:lla, alan pikkuhiljaa uskoa että WellGo:lla käsipainot laitetaan käytön jälkeen takaisin omille paikoilleen, kiekkoja ei jätetä laitteisiin tai lattioille lojumaan, vaan niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, palautetaan niille kuuluviin telineisiin.

On oikeasti aika hienoa treenata, kun tietää aina mistä löytää minkäkin kiekon tai käsipainon eikä sitä tarvitse etsiä ympäri salia. Kahvakuulat ja steppilautakin löytyvät niille kuuluvilta paikoiltaan eikä jostain salin nurkasta tai keskeltä lattiaa.

Tästä suuri kiitos kuuluu salin omistajille ja henkilökunnalle, mutta myös asiakaskunnalle. Ei sitä WellGo:ta turhaan kehuta Porin parhaaksi kuntosaliksi!

P.S. Kaikki postauksen kuvat on ihan aitoja, treenin ohessa otettuja kuvia.