Hae
Metallisydän

Koronakeväästä peruttuun kesään – mutta entäs syksy?

Koko kevät meni jotenkin epätodellisessa sumussa kun koronavirus pyyhki yli Euroopan. Meillä Suomessakin suljettiin koulut, elettiin eristyksissä ja vain odotettiin kesää ja tuon epätodelliselta tuntuvan painajaismaisen kevään loppumista. Nyt edessä on syksy…

Koronakeväästä peruttuun kesään

Loppukeväästä poikkeusoloja löysennettiin, koulut avattiin ja tuli kesä. Hiljalleen uskallettiin ryömiä esiin koloistamme, ihan vaan huomataksemme että kaikki oli peruttu. Kyllähän se harmitti, vaikka lopulta se oli mitä ilmeisimmin ainoa oikea ratkaisu. Koronavirus väheni vähenemistään ja tarkan harkinnan jälkeen uskaltauduttiin uimaan, leikkipuistoihin ja loppukesästä jopa huvipuistoon. Joka paikassa noudattaen tarkoin turvavälejä ja huolehtien käsihygieniasta.

Ei se takaraivossa jyskyttävä Koronapelko minnekään silti kadonnut ollut, vaikka vähentynyt olikin. Koko ajan edelleen kerrottiin uusista, joskin kovin vähäisistä tartunnoista. Samalla kuitenkin sai lukea esimerkiksi Ruotsin ja USA:n järkyttävistä tilanteista…

Milainen syksy meille tulee?

Lopulta kesästä muodostui oikein kiva. Touhuttiin paljon yhdessä, leikittiin ja ulkoiltiin. Vietettiin aikaa mökillä ja kotosalla. Nyt kesä alkaa olla kohta ohi, koulujen alkamiseen on enää pari viikkoa ja isoja tapahtumia saa jo järjestää. On myönnettävä, että ainakin itse pienoisella jännityksellä odotan, millainen syksystä tulee. Nostaako Koronavirus päätään ja joudutaanko jälleen poikkeusolojen vangiksi? Vai onko ihmiset oppineet jotain keväästä ja osaavat pitää varansa? Sen tulemme varmasti näkemään syksyn aikana. Se mikä on varmaa, sujuu syksy sitten miten tahansa, vuosi 2020 tulee varmasti jäämään mieleen hyvin poikkeuksellisena vuotena.

Sarin paita ja neule on tilattu House of Brandon verkkokaupasta

Tsekkaa TÄÄLTÄ juttua meidän Särkänniemen reissusta ja siitä miten poikkeusolot oli Särkänniemessä huomioitu.

Selkätreeni kotisalilla

Koko koronakevään treenasin omalla kotisalilla. Nyt kesän aikana olen siirtynyt taas osittain treenaamaan oikealle, isommalle kuntosalille, mutta edelleen teen osan treeneistäni kotisalilla. Kotisalilla treenaamisessa on ihan oma fiiliksensä, siellä on aivan omassa rauhassa, ei ole mitään häiritseviä tekijöitä ja treeniin pystyy keskittymään ihan kokonaisvaltaisesti. Tällä kertaa oli vuorossa tehokas ja kohtalaisen nopea selkätreeni.

    selkätreeni

Selkätreeni kotisalilla

Kotisalilla treenatessa treeni on yleensä myös jossakin määrin nopeampi kuin ”oikealla” kuntosalilla, missä tulee usein juteltua tuttujen kanssa ja haahuiltua muutenkin enemmän. Kotisalilla treenitauot ovat suhteellisen lyhyitä ja treeni tuntuu jotenkin muutenkin nopeatempoisemmalta. Tälläkertaa oli vuorossa selkätreeni ja sen päätin tehdä kolmella tehokkaalla liikkeellä.

Leuanveto

Jos puhutaan perinteisistä treeniliikkeistä, leuanveto on takuuvarmasti yksi niistä, eikä turhaan. Leuanveto on raskas ja tehokas liike, tosin se saattaa olla jopa niin raskas että sarjat jää turhan lyhyiksi. Silloin apuna voi käyttää vastuskumia, joka antaa hiukan apua toistoihin ja sarjoista saa hieman pidempiä. Itse tein neljä sarjaa, joista kahdessa viimeisessä apuna oli vastuskumi.

selkätreeni

Kulmasoutu käsipainoilla

Toinen tämän treenin raskaista liikkeistä oli kulmasoutu käsipainoilla ja sen tein yksi käsi kerrallaan. Tämä on liike, jossa riuhtomalla saattaa saada liikuteltua isojakin painoja. Itse panostan nykyisin isoja painoja enemmän siihen, että saan liikkeestä parhaan mahdollisen tuntuman. Se ei riuhtomalla onnistu, vaan liikkeeseen on keskityttävä kunnolla ja tehtävä se rauhallisella tahdilla. Se ei silti tarkoita että pitäisi käyttää turhan pieniä painoja, tarkoitus on käyttää suurimpia mahdollisia painoja, joilla liike pysyy vielä hallittuna.

selkätreeni

Ylätalja keskileveällä kahvalla

Viimeisenä, ikään kuin viimeistelyliikkeenä tein tällä kertaa ylätaljaa. Ylätalja on liike, jota voi muokata hyvinkin erilaiseksi erilaisilla taljakahvoilla. Pienehköllä kotisalilla kun ei ole lukemattomia erilaisia laitteita, on vaihtelua treeniin kehitettävä juuri esimerkiksi erilaisilla taljakahvoilla. Tällä kertaa käytin keskileveää lapiokahvaa.

Kyseinen kahva, kuten aika pitkälti kaikki muutkin taljakahvat kotisalilleni olen tilannut GoFitness Megastoresta. Uskallan suositella! (kyse on tuosta kuvassa ylimmäisenä olevasta kahvasta)

Tällainen oli tämänkertainen selkätreeni kotisalilla. Kohtalaisen nopea, mutta silti tehokas treeni.

Kotisalilla tekemäni jalkatreeni löytyy TÄÄLTÄ ja olkapää/ojentajatreeni TÄÄLTÄ

Metallisydän Facebookissa

Metallisydän Instagramissa