Hae
Metallisydän

Kotisalin lattia kuntoon

Kuntosaleilla näkee usein kumimattoa lattiassa, erillisiä nostolavoja maastavetopaikoilla ja joskus kumilaattoja käsipainoalueella. Näillä kaikilla on merkityksensä ja syynsä – ja ne kannattaa huomioida myös oman kotisalin lattiaa rakentaessa.

Kotisalin lattian valinta

Ihan ensimmäisen Metallisydän Gymin rakensin kylmään sorapohjaiseen autotalliin. Ei siellä paljon välineitä ollut, lähinnä kyykkyhäkki ja painoja. Silloin tuon alkeellisen kotrisalin lattiana toimi palanen terassimattoa soran päällä. Jokainen voi varmasti kuvitella kuinka tukevaa oli tehdä kyykkyä sellaisen lattiaratkaisun päällä…

Vielä seuraavankin lämpimään betonilattiaisen Metallisydän Gymin lattiassa oli alkuun vain samankaltaista terassimattoa betonilattian päällä. Se nyt oli jo jossakin määrin tukeva, mutta ei siihen paljon tehnyt mieli painoja kolautella ja luisti välillä aika ikävästi treenitossun alla… Ei mennytkään kauaa kun rakentelin silloisen kotisalin lattiaa hieman enemmän kumilaattojen, vanerin ja kumimaton avulla. Nyt Metallisydän Gymin kolmannen version kohdalla tein lattiankin alusta alkaen siihen malliin, ettei sitä tarvitse uudelleen lähteä tekemään.

Kumimattoa lattiaan

Kumimatto on ihan ehdoton alusta niin ”oikealle” kuntosalille kuin kotisalillekin. Kunnon kumimatolla ei treenitossu luista penkkipunnerruksessa tai kyykyssä ja se on kohtalaisen helppo puhdistaa kun sheikkeri kaatuu tai magnesium pöllyää. Olikin siis itsestään selvää, että kotisalini lattiaan tulisi kauttaaltaan kumimatto.

Vaikka kotisalini ei ole suuren suuri, halusin jakaa sen heti alkuun kahteen osioon. Toisessa päässä olisi ”laitepuoli”, josta löytyisi Smith, jalkaprässi/hack ja ylä/alatalja ja toisessa päässä hieman korotettu painonnostoalue, jonne sijoittaisin kyykkyhäkin ja käsipainot. Näinollen ”laitepuolen” lattiaan riittäisi hyvin pelkkä kumimatto kun taas painonnostopuolen lattiaan panostaisin hieman enemmän. ”Laitepuolelle” sain maton lattiaan ja laitteet paikoilleen jo noin viikko sitten.

Kotisalin toista päätä varten minulla oli jo ennestään kolme 100 cm x 100 cm kokoista 4 cm paksua täysikumista kumilaattaa ja tällä viikolla saapui GoFitness Megastoresta kolme samanlaista kumilaattaa lisää ja uusi kumimattorullla, joten pääsin tekemään senkin puolen lattian kuntoon.

Painnnostoalueelle tuli siis keskilattialle kuusi 100 cm x 100 cm kokoista 4 cm paksua täysikumista kumilaattaa ja reunoille saman paksuista filmivaneria. Näiden päälle vahvaa 8 mm paksua kuntosalimattoa. Voin muuten kertoa, että tuollainen kumimattorulla painaa aika h*lvetin paljon, eikä noiden filmivanereiden liikuttelu ja sahaaminen oikeaan kokoon ole myöskään ihan kevyttä hommaa!

Niin se kuitenkin valmistui, nyt on riittävästi tilaa heilutella painoja ja niitä uskaltaa ihan rauhassa tarvittaessa pudotellakin. Ei paljon maastavedossakaan tanko tärähtele alas laskettaessa käsille tai tossu luista jalan alla. Nyt vaan odottelemaan että seuraavaksi saapuu GoFitness Megastoresta tilaamani ATX:n Power Rack niin alkaa Metallisydän Gym 3.0 olla aika lailla muodossaan.

Aiempi postaus salin väliseinän rakentamisesta ja laitteiden liikuttelemisesta löytyy TÄÄLTÄ

Metalisydän sosiaalisessa mediassa:

Metallisydän Facebookissa

Metallisydän Instagramissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *