Hae
Metallisydän

Viimeaikojen treenejä kotisalilla vol. 1

Olen tässä vuosien varrella rakennellut vähän kerrallaan omaa kotisalia. Muistan hyvin miten hienoa oli kun omassa tallissa oli kyykkyhäkki ja levypainosetti sekä säädettävä penkki. Silloisessa tallissa ei ollut lämmitystä ja lattai oli soraa, mutta silti siellä sai jo aikaan jonkinlaista treeniä, joskin liikevalikoima oli hyvin rajallinen ja soveltamaan joutui aika isossa määrin. Silloin haaveilin ihan kunnollisesta kotisalista, sellaisesta jossa pystyisi treenaamaan ihan täysipainoisesti. Siitä se silloin lähti ja nyt muutamaa vuotta myöhemmin voin ylpeänä todeta että kotisalini on jo huomattavasti noita sen aikaisia haaveita varustellumpi ja olen vimeaikoina treenannut suurimman osan treeneistäni kotisalilla.

Viimeaikojen treenejä kotisalilla

Meidän hektisessä ja usein hyvinkin kiireisessä arjessa oma kotisali helpottaa treenaamista huomattavasti. Sinne on helppo mennä treenaamaan nopeallakin aikataululla kun tilaisuus aukeaa. Nykyisin omat treenini eivät juurikaan eroa kotisalilla tai ”oikealla” kuntosalilla tehtyinä. Tässä pari viimeaikojen treeniä kotisalilla.

Jalkatreeni

Jalkatreeni alkaa lähes poikkeuksetta takakyykyllä, oli treenipaikka mikä tahansa. Takakyykky on kokonaisvaltaisen raskas ja tehokas, mahtava ja ihan hirveä liike. Kaikkea tätä yhdessä ja erikseen.

Seuraavana liikkeenä eristetympi liike etureisille, Hack-kyykky kapealla jalka-asennolla. Tuntuu oikein mukavasti etureisissä.

Etureiden jälkeen eristävämpi liike takareisille, eli suorin jaloin maastaveto käsipainoilla. Itse tykkään tässä liikkeessä kohtalaisen pitkistä sarjoista, joskin ne alkavat tuntua väkisinkin myös selässä.

Tämän kertaisen jalkatreenin neljäntenä ja viimeisenä liikkeenä mukava polte pakaroihin tekemällä askelkyykkyä Smith-laitteessa.

Selkätreeni

Selkätreeni alkaa myös raskaalla perusliikkeellä, eli leuanvedolla leveällä myötäotteella. Joskus aiemmin leukoja on tullut helposti parikymmentäkin, nykyisin sellaisista määristä voi vain unelmoida. Lisäpainokiekko vyötäröllä ja pari vuotta sitten revennyt rintalihas saavat yhdessä aikaan sen että toistoja ei valtavasti tule, mutta se muutamakin toisto treenin alkuun tntuu todella tehokkaalta.

Leuanvedon jälkeen jatketaan ylätaljalla, samalla leveällä myötäotteella. Tässä liikkeessä saa painomäärää säädeltyä leuanvetoa helpommin ja toistomäärätkin hieman suuremmiksi.

Kolmantena liikkeenä tässä selkätreenissä kulmasoutu käsipainoilla. Raskas ja tehokas liike, jossa liikkeen puhtaus ja käytettävä paino kulkevat aika usein käsi kädessä. Kun pyrkii käyttämään liian isoa painoa, menee liike rumaksi.

Selkätreenin loppuun vielä hiukan hulahulaa. On muuten suhteellisen tehokas liike tuohon keskivartalolle.

Kotisalini välineistö on suurimmaksi osaksi peräisin GoFitness Megastoresta, uskallan suositella! Erityisesti ATX:n laitteet on hinta-laatusuhteeltaan hiton hyviä!

Parin päivän päästä seuraava postaus viimeaikojen treeneistä kotisalilla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.