Metallisydän

Mitäs me lomalaiset vol. 2 – Hania ja Baloksen laguuni

Hellou ja terveisiä täältä Kreetalta! Jotkut on varmaan seuranneetkin meidän reissua Instagramin puolella ja olihan meidän alkumatkastakin juttua jo TÄÄLLÄ. Vielä täällä Kreetalla ollaan, tosin kotimatka alkaa kurkkia jo nurkan takana. Tällä kertaa juttua hiukan päivästä Hanian kaupungissa ja toisesta päivästä Gramvousan linnakesaarella ja Baloksen laguunissa…

Muistojen virkistämistä

On ollut ihan törkeän hienoa olla uudelleen Kreetalla, nähdä tuttuja paikkoja parin vuoden takaiselta häämatkalta ja kokea niitä juttuja uudelleen Emilian kanssa. Jotenkin tykkään tosi paljon Kreetasta, tai ainakin tästä Plataniaksen alueesta missä nyt toistamiseen ollaan. Jos olis rahaa niin mehän hankittaisiin täältä asunto ja muutettaisiin aina osaksi vuotta Kreetalle 🙂

Hania

Yksi päivä lomasta käytettiin päiväreissuun Hanian kaupunkiin. Aamulla aamupalan jälkeen hypättiin paikallisbussiin ja huristeltiin reilu puolen tunnin matka Haniaan (maksoi huimat 4,40 euroa meiltä yhteensä). Haniassa lähdettiin kiertelemään kaupunkia turistikartan avulla. Kierrettiin erilaisia merkkiliikkeitä ja vanhan kaupungin pikkuisia putiikkeja, shoppailtiin hiukan ja välillä pysättiin jäätelölle ja vastapuristetulle appelsiinimehulle.

Hanian kaupungissa on useampiakin mahtavia paikkoja, yksi on satama ja sen majakka. Viimeksi me hikoiltiin itsemme ihan majakalle asti, mutta tällä kertaa Emilian kanssa tyydyttiin ihailemaan sitä kauempaa.

hania

Illemmalla huristeltiin samanlaisella paikallisbussilla takaisin hotellille. Oli todella kiva, mutta aika raskas päivä.

Gramvousa

Toinen reissupäivä lomalla käytettiin matkaan Gramvousan linnoitussaarelle ja Baloksen laguunille. Niissäkin paikoissa me käytiin pari vuotta sitten häämatkalla, Baloksen laguuni on jotain ihan mieletöntä.
Linja-auto haki meidät hotellilta aamulla ja vei Kissamoksen satamaan, mistä matkattiin Gramvousan linnoitussaarelle laivalla. Oli siinä matkan aikana ihmeteltävää kun ohitettiin upeita rantakallioita ja saaria.

Gramvousassa olisi päässyt kiipeämään ylös linnoitukseen, mistä näkymät ovat ihan käsittämättömät, jos joku eksyy joskus samaan paikkaan, kananttaa ehdottomasti kiivetä ylös. Me uitiin tällä kertaa rannassa eikä lähdetty Emilian kanssa kiipeämään, lopuosa kiipeämisestä kun on lapselle varmasti liian hankalaa ja alkuosakin aika raskasta, eikä isikään ihan koko matkaa millään jaksa pikkuista kantaa.

Balos

Gramvousalta siirryttiin lähellä olevalle Baloksen laguunille laivalla. Siellä aukesikin sitten todellinen hiekkarantaparatiisi, matalaa lämmintä rantavettä jossa leikkiä vaikka kuinka paljon. Siellä juostiin, roiskittiin, uitiin ja touhuttiin pari tuntia.

Baloksen laguuni on kyllä todella mahtava paikka.
Paluumatka laivalla Kissamoksen satamaan olikin sitten pääasiassa nuokkumista, sen väsyneitä oltiin ihan jokainen. Illalla oli mukava tallustella auringon laskiessa nukkumaan hotellihuoneeseen.

Vielä olisi huomiselle yksi lomapäivitys jäljellä, kiva jos jaksatte lukea 🙂