Hae
Metallisydän

Fitness-ruoka – onko sen pakko olla väritöntä ja mautonta?

Stereotypia, jota olen vuosien varrella itsekin blogissani pilke silmäkulmassa ruokkinut, on että fitness-ruoka on tylsää, mautonta ja koostuu pääosin parsakaalista ja kanasta. Bodaripiireissä on kovan jätkän merkki kun vetelee eväskipollisen kylmää riisiä ja kanaa alas kyökkimättä, sellaista ruokailua kanssabodarit katselevat murahdellen ja hyväksyvästi nyökytellen. Fitness-mimmit taas puputtavat parsakaalia muodossa kuin muodossa. Jos joku erehtyy lisäämään annokseensa edes mausteita, menee maine välittömästi. Vain nyhveröt käyttävät mausteita. Mutta entä jos katu-uskottavuus ei kiinnosta? Olisiko fitness-ruuasta mahdollista tehdä maistuvaa ja houkuttelevan näköistä säilyttäen silti sen terveellisyyden ja hyvät ravintoarvot?

fitness-ruoka

Riisiä ja jauhelihaa… ehkä hieman tylsä ja luotaan työntävä annos…

Fitness-ruoka – onko sen pakko olla väritöntä ja mautonta?

Kieltämättä omatkin ruoka-annokseni muistuttavat useimmiten edellä olevaa, riisiä ja jauhelihaa sotkettuna keskenään, hiukan raejuustoa tai keitettyä kananmunaa lisukkeeksi ja hyvänä päivänä hiukan jotain salaattia, jos jaksaa pilkkoa. Tällöin ruokailu muistuttaa hyvin paljon tankkaamista, ruuasta ei juuri nauti, sillä täytetään energiavarastot ja annetaan keholle rakennusaineita. That’s it.

Luovuudella ja pienellä vaivalla on kuitenkin mahdollista rakentaa annoksista houkuttelevan näköisiä ja maukkaita, silloin ruokailukin saa ihan uuden ulottuvuuden, jopa terveellisestä fitness-ruuasta voi nauttia! Vai mitä sanotte seuraavista annoksista? Näyttääkö houkuttelevilta?

Kanaa ja vihanneksia (kuvasta kiitos Maijulle!)

Kanaa vihannespedillä (kuvasta kiitos Maijulle!)

Kanttarellikastike (Kuvasta kiitos Maijulle!)

kinkku-raejuustomunakas (kuvasta kiitos Maijulle!)

Lohi-kananmunasalaatti (kuvasta kiitos Maijulle!)

Lohisalaatti (kuvasta kiitos Maijulle!)

Pihvi ja kermaperunat (kuvasta kiitos Maijulle!)

Ravintoarvot edellä olevissa annoksissa ovat erittäin hyvät ja maku aivan toista kuin riisi-jauhelihamössössä. Mutta eihän nuo ole läheskään yhtä fitness-uskottavia. Onneksi asian voi korjata äärimmäisen fitness-uskottavalla superfood-jälkkärillä.

Mansikka- Gojimarja- Chian siemen- raakakaakao- kookosrasva- baanaanismoothie (tein muuten ihan itse)

Olet mitä syöt – Mikset siis olisi houkutteleva ja maukas tylsän ja mauttoman sijaan?

P.S. Sari tuossa huomautti kokeneena fitness-ammattilaisena, että ei siinä dieetillä paljon jaksa ruokien esteettiseen puoleen panostaa. Riittää kun saa nälän karkotettua edes hetkeksi 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.