Hae
Metallisydän

Kolme eristävää taljaliikettä selkätreeniin

Treenaamista ei voi keksiä uudestaan, eikä juurikaan edes uusia treeniliikkeitäkään, aika lailla kaikki on jo keksitty. Silti tulee aina aika-ajoin kokeiltua erilaisia viritelmiä, joista osa on täyttä huuhaata, mutta osa tuntuu toimivalta ja jää pidempiaikaiseenkin käyttöön. Tällä kertaa esittelen kolme taljaliikettä selälle, joita on tullut tehtyä aina silloin tällöin, lähinnä treenin lopuksi.

Kolme eristävää taljaliikettä selkätreeniin

Ensimmäisessä liikkeessä kehitellään jostain jatke ylätaljan penkille, jotta päästään istumaan kauemmas itse taljasta, siirrettävä tasapenkki on oikein sopiva tähän tarkoitukseen. Sitten kehitetään taljaan riittävän pitkä köysikahva. Jos ei pidempää köysikahvaa salilta löydy, voi jatkeena käyttää esimerkiksi ketjua tai käy tähän kaksi tavallista taljan köysikahvaakin.

taljaliikettä

Sitten vaan tuetaan jalkaterät ylätaljan jalkatukea vasten, otetaan sopivan takaviisto asento ja lähdetään vetämään käsiä napaa kohti, mutta tietysti kylkien sivuille. Pidetään sama kulma lantiossa ja päästetään hallitusti takaisin ylös. Itse saan tällä liikkeellä todella hyvän tuntuman selkälihaksiin. Liikaa painoa ei pakassa saa olla, jotta liike pysyy hallittuna ja kohdistu oikeaan paikkaan.

Toinen liike tehdään yksi käsi kerrallaan

Tässä toisessa eristävässä taljaliikkeessä laitetaan ylätaljaan yhden käden vetokahva, asetutaan penkille istumaan sivuttain ja tartutaan ulommalla kädellä kahvaan.

taljaliikettä

Yläasennossa päästetään selkälihas venymään hiukan ja sitten rutistetaan alas. Tässäkin rauhallisesti ja maltillisilla painoilla, niin kohdistus saadaan sinne minne on tarkoituskin, eli leveään selkälihakseen. Jos lähdetään riuhtomaan, saadaan vaan hauis kipeäksi ja sille löytyy kyllä optimaalisempiakin liikkeitä…

Kolmannessa liikkeessä siirrytään alataljaan

Tähän kolmanteen eristävään selkäliikkeeseen WellGo Training Centeriltä löytyvä kahden vaijerin alatalja on erinomainen, mutta onnistuu se perinteisellä yhden vaijerin vekottimellakin. Liike on hyvin paljon samanlainen kuin perinteinen alataljaliike, mutta se tehdään seisaaltaan.

taljaliikettä

taljaliikettä

Istuen tehtäessä tulee kovin herkästi kiskottua hiukan liikaa, jolloin liike lähte lantiosta. Kun noustaan seisomaan, on kaikenlainen heiluminen paljon helpompi kitkeä pois, sillä jos painoa on liikaa ja lähdetään heilumaan, löydetään itsemme hyvin herkästi turvaltaan lattialta. Tärkeää on tässäkin liikkeessä malttaa käyttää riittävän pientä vastusta, vetää rauhallisesti ja päätyä kunnon loppusupistukseen. Rauhallisesti ja keskittyen tehtynä, supistusvaiheessa pysäyttäen, saadaan muutamalla sarjalla oikein makoisa tunne selän lihaksiin.

Kokeile rohkeasti!

Kannattaa kokeilla näitä kolmea taljaliikettä ja ottaa käyttöön jos siltä tuntuu. Yhtä hyvin voit rohkeasti kokeilla ja kehittää jonkin oman systeemin, jolla saat hyvän tuntuman treenattavaan lihakseen. Jos sellaisen löydät, kerrothan meille muillekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.